tisdag 29 januari 2013

Veckans boktips för lärare

Aidan Chambers är författaren och litteraturvetaren som skrivit ett antal prisbelönta ungdomsromaner, bland annat Det här är allt - Cordelia Kenns kuddbok, Vykort från Ingemansland och Dansa på min grav.

Veckans boktips är emellertid Böcker inom och omkring oss där Chambers blandar teori och resonemang kring läsning med praktiska förslag på hur man kan gå till väga för att hjälpa andra att utvecklas som läsare. Boken innehåller också konkreta tips på hur man leder boksamtal.

Jag har använt Chambers modell för boksamtal de senaste åren och har lärt mig att ställa frågor som kan aktivera eleverna som resurser åt varandra samtidigt som deras kunskaper fördjupas. Efter ett boksamtal enligt Chambers modell har alla fått komma till orda, frågetecken har blivit utropstecken och eleverna har tränat sin förmåga att se samband och gemensamma nämnare i litteratur de läst.

Böcker inom och om kring oss är en hyllning till läsandet, en bok som kan läsas av alla som älskar litteratur.

Läs vad andra bloggare tyckt, exempelvis Bookis, Världen enligt Audrey Fenn eller EnligtO
Förlag: X-publishing
Köp den, exempelvis via Bokus eller Adlibris

--------------------------------------------------------
Veckans boktips för lärare: Som bloggambassadör för Bokmässan 2013 har jag fokus på litteratur för lärare. Varje vecka delar jag med mig av mina bästa tips i något som jag kallar Veckans boktips för lärare. Har du ett tips jag borde ta del av eller om vill läsa vad andra rekommenderar, klicka dig vidare till gruppen Litteratur för lärare på Bokmässans community, eller lämna en kommentar här nedanför.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...