tisdag 18 december 2012

Julklappsfesten

























Mer av allt! Jag har firat lilljul (med makens pappa) och mellanjul (med mina föräldrar) och inväntar STORjul på självaste julafton med makens mamma och syskon. Bokliga klappar har kommit min väg. Gång på gång är skogarna rosa av Emily Dickinson och Det där som nästan kväver dig av Chimamanda Ngozi Adichie väntar nu på att bli lästa under julhelgen.

Min far konstaterade att Dickinson inte var hans typ av poesi. Det är emellertid mycket oklart vilken typ av poesi som verkligen är i pappas smak. Han var å andra sidan väldigt glad över Zlatan-boken han fick i julklapp av mig.

Mamma, som var den som handlat julklapparna åt mig, hade fått mycket kredd av butikspersonalen för valet av Dickinson och Ngozi Adichie. På Gleerups i Lund är de inga storsäljare kan vi gissa. Populära eller inte, jag är glad som en speleman över mina klappar. I min hembygd heter det: "En skåning är bara gla när han e mätt", och gudarna ska veta att jag är både glad och mätt. Saffranspannkaka, någon?

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...