lördag 6 augusti 2011

Jonas, nu är du mer än Julhunden för mig

Jonas Karlsson är inte bara skådis, han är författare också. Jag minns honom mest som Julhunden i en julkalander för sisådär tio år sedan, men jag misstänker att han gjort flera bejublade roller på Stadsteatern och Dramaten och det hade ju varit kreddigare om jag kunnat lista några av dem, men tyvärr, för mig är han Julhunden. Tills nu.

Jonas Karlssons debutbok Det andra målet är en samling korta noveller. Å jisses, vad festliga de är. På ett snillrikt sätt är de länkade till varandra, detaljer i en novell blir viktiga i en annan, huvudpersonen i den ena novellen betraktas av någon annan i nästa. Det är Stockholm, det är nu och underbara vardagsabsurditeter. Älskar att Karlsson lyckas fånga mänskliga missöden och pinsamheter bortom klyschorna. Älskar att novellerna är korta och kärnfulla. Mera! MERA!

Bokus presenterar boken här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...