tisdag 13 november 2012

Novellixorama





















Novellix noveller finns inlästa på Storytel. Det visade sig att det var guld värt när jag och maken åkte sextio mil i bil nyligen och tröttnat på P1:s pratradio och P3 dokumentär. Vi rev av några noveller, däribland Amanda Svenssons "Jag vill veta var stockrosorna kommer ifrån" och Cilla Naumanns "Lära sig". Både gjorde intryck på mig. Amanda Svenssons språkliga stil är jag förtjust i sedan tidigare och den här berättelsen visar att hon också behärskar novellskrivande, tycker jag.

Naumanns novell var emellertid den som gjorde djupast intryck. Lärarkåren, hör upp! "Lära sig" är en novell att läsa och diskutera i kollegiet. Läraren i novellen strävar efter att göra bort den dumma elev som aldrig har vett att göra som han säger, att hon (eleven) äntligen ska få lära sig hur man beter sig. Berättelsen är djupt obehaglig och det finns mycket att diskutera runt maktkamp och förhållningssätt i skolan. Är du händelsevis inte lärare är det en välskriven och intressant berättelse lika fullt. Läs!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag som köpt upp mig på, men ännu inte läst, alla Novellix noveller ska koma ihåg att läsa denna som en utav de första!

Anna sa...

Absolut en intressant läsning! Jag rekommenderar den!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...