tisdag 29 maj 2012

Stad i världen

Stockholm, Stockholm, stad i världen. 
Stockholm, Stockholm - världens stad.

Jag har dragit ut på läsandet av Per Anders Fogelströms sista del i Stad-serien, Stad i världen. Vill inte att berättelsen ska ta slut. Fogelströms böcker personifierade kärleken till min nya hemstad, gjorde att den växte. När jag nu närmar mig det oundvikliga slutet kan jag visserligen se igenom hantverket, hur Fogelström vävt samman sin historia med historiska händelser och skapat sina karaktärer för att belysa fenomen i tiden. Men, inte gör det berättelsen sämre. Snarare tvärtom. Han visste vad han gjorde, Fogelström, och han gjorde det bra.

Älskar Fogelström, älskar Södermalm, älskar Stockholm. Det är fint så.



Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...