söndag 19 december 2010

Ljudboksäventyret

Ja, det här med ljudböcker är inte helt enkelt. Den stora frågan är väl var man vill vara medan man lyssnar, vilken teknik man har tillgång till och hur snabbt man vill komma åt sin ljudbok när man väl fått för sig att man vill lyssna. Om man nu tvunget ska lyssna på böcker överhuvudtaget.

Jag har tänkt mig att jag ska lyssna på böcker hemma i soffan och på sikt även på resande fot i min iPhone eller i bilen. Jag äger ingen cd-spelare, men väl en dator och en iPad som skulle kunna funka som potentiella ljudboksuppläsare utöver min iPhone, tänker jag. För mig är det också viktigt att jag snabbt kan komma åt ljudboken jag vill lyssna på. Jag är lat. Jag vill inte behöva lämna soffan för att komma åt en ny bok.

Min bibblokompis Bea tipsade om att biblioteket har ljudböcker att låna ut via nätet. Dessa kan man bland annat hitta via eLiB - stadsbibliotekets e-ljudböcker som strömmas via dator. Dessa kan dock inte spelas i iPhone och iPad (än). Har gjort ett första test att strömma via dator och det var smidigt. Allt som behövs är ett lånekort med pinkod, sedan är det klappat och klart. Men då kan man lyssna på ljudboken i datorn och ingen annanstans.

Sedan går det ju att köpa ljudböcker i bokhandeln, men de är ganska dyra (200-300 kr) och utbudet är sådär. Mest är det deckare som säljs som ljudböcker, verkar det som. Köper man en ljudbok i affären är det i form av cd-skivor, vilket jag personligen tycker känns onödigt klumpigt. Och det sämsta av allt: man måste lämna soffan och bege sig ut i verkligheten för att få sin bok. Jag har tidigare också nämnt appen eBokus till iPhone där man laddar ner filen till telefonen. Priset något mer humant (50-200 kr), men då går det bara att lyssna via iPhone eller iPad. Nedladdningen går däremot blixtsnabbt och man behöver inte gå någonstans.

Under julen kommer jag förmodligen ha möjlighet att utvärdera alla tre lösningarna (ljudbok på cd, strömmad ljudbok via bibblan och e-ljudbok via eBokus). Vi får se vilken lösning som vinner, men jag lägger en slant på strömmad ljudbok via bibblan. Gratis är ju som bekant gott.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...