söndag 9 september 2012

Konsten att vara kvinna




















Min vän Beatrice hade ordnat biljett till författarkväll med Caitlin Moran, men jag kunde inte gå. Maken var tvungen att resa i jobbet och dottern har ingen barnvakt. Det var, så att säga, SURT. Jag har emellertid läst Morans bok Konsten att vara kvinna och det var FÖRTRÄFFLIGT. Inte minst har hennes sätt att använda versaler smittat av sig på mig som synes.

Moran har en ärlig, kaxig framtoning som är svår att inte tycka om. Någon som bjuder så öppet på sig själv som hon gör avväpnar också den som i likhet med mig annars har svårt för böcker som anses vara "årets roligaste" eller för all del har utsetts till feministiskt manifest, vilket Morans bok gjort. Fredrika Bremer i all ära, men det här är väldigt mycket roligare att läsa:
"Det är helt obegripligt att vi har kommit dithän att det i praktiken kostar pengar att ha mus. Vi tvingas pröjsa för skötsel och underhåll av våra genitalier, som om de vore offentliga parker. Rena smygbeskattningen: mums - musomsättningsskatt. Det är pengar som borde gå till ELRÄKNINGEN och OST och BASKRAR. Men istället slänger vi bort dem för att få bävern att se ut som ett tanigt kycklingbröst från Lidl (s.54)."
Boken i sin helhet är kanske lite ojämn, vissa kapitel inte lika bra som andra. Kapitel 9 och 10 läste jag lite raskt, medan de första var fantastiska och fick mig att skratta högt. Överlag får jag summera läsningen med två tummar upp, jag tror Moran kan nå fram till dem som behöver henne mest.


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...