torsdag 26 april 2012

Munken som sålde sin Ferrari


Psykologifröken i mig fascineras oerhört av tankens kraft och vikten av att vårda sitt mentala välmående så väl som sitt fysiska. I psykologiundervisningen låter jag också eleverna pröva på och kritiskt granska olika självhjälpsböcker och försöker läsa några då och då, för att hänga med på vad som skrivs.

Robin Sharmas Munken som sålde sin Ferrari är en av de verkliga storsäljarna inom personlig utveckling och har lästs världen över. Den är snillrikt uppbyggd som ett samtal mellan den forne stjärnadvokaten Julian som vill dela med sig av sina lärdomar från sitt nya liv som munk till den tidigare kollegan John. John representerar den vanliga stressade nutidsmänniskan och Julian den upplysta, fridfulla och välmående människa Sharma menar att vi kan bli. Om vi vill.

Berättelsen ger läsaren konkreta verktyg till personlig utveckling och förenar västerländsk tänkande med österländsk filosofi på ett spännande sätt. Kognitiva strategier och mindfulnesss som jag känner igen från modern KBT och den positiva psykologin, varvas med meditationsövningar och visdomsord från olika delar av världen.

Munken som sålde sin Ferrari är en spännande liten bok som ger mycket att begrunda och av uppläsaren Stefan Sauks inlevelse att döma var han lika intresserad av boken som jag. Jag tror att jag måste läsa den igen.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...