måndag 11 juli 2011

Nicole Krauss, två aha-upplevelser och en tankekarta

Nära nog alla tidningar jag läser* har skrivit om Nicole Krauss på sistone. Hon och hennes man Jonathan Safran Foer är bara för mycket verkar media tycka. Det är liksom FÖR bra att två så begåvade författare lever lyckligt familjeliv i ett fint hus i Brooklyn och levererar den ena begåvade boken efter den andra.

Edit har valt att läsa Krauss senaste bok, Det stora huset. Jag sparar merparten av mina tankar om boken till efter att Edits har träffats, men jag kan säga så här: det krävdes en tankekarta och två aha-upplevelser efter att jag läst ut boken och innan jag kunde släppa den. Skickligt skrivet är det. Kanske till och med genialiskt. Men eventuellt är allt jag läser bra när jag läser det en varm dag i skuggan och tystnaden i Blekinge. Vem vet.


*DN, Fokus, Vi läser, Modern psykologi, Språk och Filter

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...