lördag 18 december 2010

Barnböcker

En bra sak med att det snart kommer en bebis hem till oss är alla fina barnböcker som ska läsas. Det är ju helt underbart med barnböcker. Förmodligen är man en smula ond om man inte tycker om barnböcker, oavsett om man gillar barn eller ej.

Somliga barnböcker är förstås rena nostalgitrippen (det bästa knarket!) och andra är bara så finurliga/vackert illustrerade/roliga/intressanta. Och det bästa med dem: de går snabbt att läsa ut. Det är böcker i min smak det. Och man kan aldrig börja läsa för tidigt för sitt barn, sa skolbibliotekarien till mig innan jag gick på jullov.

Av fina kollegor har jag fått de här två böckerna Den skimrande barnkammarboken och Små flickor och stora och jag storgillar dem redan. Nu återstår bara att se om mitt lilla barn också kommer att göra det, men spädisar har inte så mycket att sätta emot tycker jag det verkar som. Indoktrineringen börjar nu.

1 kommentar:

Maja sa...

Mitt heta tips är att läsa så mycket som möjligt för bebis innan den blir så gammal att den har en egen vilja. Att läsa ut en bok är ju inte att drömma om längre. Tre sekunder får jag för varje sida, ungefär. Och inte bläddrar Siri från pärm till pärm heller. Hon följer helt enkelt ingen logik i sin bokläsning. Den Skimrande Barnkammarboken är för övrigt en hit hemma hos oss. Låten om att vara nöjd med Anders Lundin har gett upphov till en stor hatkärlek hos mig.
Kram på er.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...