lördag 1 maj 2010

Det är så logiskt. Alla fattar utom du.

Jag möter tonåringar varje dag och många gånger har jag sagt och tänkt att är det något jag inte skulle vilja göra om så är det min tonårstid. Ångesten, den dåliga självkänslan, alla misstag att lära sig av den hårda vägen. Det är väldigt lite glamour och mycket besvärligt när man är tonåring. När jag läser Lisa Bjärbos ungdomsroman Det är så logiskt. Alla fattar utom du (2010) så är det visserligen tonårsskavigt, men det är också fint. Mysigt, faktiskt.

Boken handlar om Johan och Ester och berättarperspektivet varvas vartannat kapitel, varannan gång får vi följa Johans tankar och varannan gång Esters. De båda har varit vänner sedan lågstadiet, men Johan har insett att han vill mer än bara vara vänner. Ester å sin tur är förälskad i en hårdrockskille med långt hår.

Storyn med den olyckligt förälskade känns naturligtvis igen, men det som är fint med Lisa Bjärbos bok är alla vardagsscenerna, från skolan, hemma i kökssoffan och från tonårsrummet. Det är mysigt och hemtrevligt och jag känner igen mig. När jag läst ut boken tänker jag att det kanske inte var så tokigt att vara tonåring ändå.

Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om Det är så logiskt alla fattar utom du av Lisa Bjärbo

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...